Sailing Vessel    Lizzy   ...   Waar   in   2004    (Home, Wie, Wat, Waar, Links)
2004


Dit jaar hebben wij vaak tegen elkaar gezegd: het heeft zo moeten zijn...
  
krijtrotsen
Vrijdag 4 - Woensdag 30 juni: Onze zeilvakantie brengen we dit jaar door aan de Engelse Zuidkust met onze Feeling 32 (midzwaard).
Ondanks het vaak slechte weer genieten we volop en vinden dat we best voor langere tijd op een boot zouden kunnen leven.
Ons plan is na Rudi's pensionering grotere zeilreizen te gaan maken, maar om min of meer te wonen aan boord wil ik, Marijke, toch wat meer berg- en leefruimte.
We besluiten naar een grotere boot uit te gaan kijken, bijvoorbeeld een Feeling 39 of 44. Een plan voor de toekomst...

Woensdag 23 juni: Veel regen, zware storm, ± 16° C.
De storm hadden wij via navtext en gesproken weerberichten al een tijdje aan zien komen.
Marina Chichester leek ons een prima 'hurricane hole', verder geen haven die we normaliter zouden opzoeken (vrij duur en ongezellig).
Door veel regen hebben we te weinig van het stadje gezien.
Op het haventerrein stonden een aantal Island Packets - de Engelse importeur zit daar - en uit verveling zijn we die gaan bekijken.
Marijke was gelijk wild enthousiast, de kwaliteit was buiten kijf. Rudi had zich echter erg verheugd op ondiepe kreekjes en droogvallen en vond de 1,50 m. diepgang eigenlijk veel te veel.
Feelings
   Begin augustus zijn we naar Les Sables d'Olonne gegaan, vlakbij La Rochelle, om de grote Feelings te bekijken.

Nu we de Island Packets hadden gezien vielen de indelingen van de Feelings 39 en 44 ons toch wel een beetje tegen.
Ook de toegankelijkheid van de bergruimtes is bij de Feelings niet praktisch, bijvoorbeeld achter de tafel en dan onder de zitkussens.
De kwaliteit van deze schepen is verder goed, het polyester en de betimmering zijn mooi afgewerkt en ook het beslag komt van goede huize.
De eettafel is gigantisch, de uitvoering van de elektra etc. is wat minder: het is duidelijk waar de accenten liggen in Frankrijk.

Vrijdag de 13e!  Half bewolkt, frisse wind uit het westen ± kracht 5.
Proefvaart met een Island Packet 420 in Lelystad alwaar de importeur zit. Het betrof een demo-schip in de aanbieding.
Het was heerlijk zeilen, maar de snelheid werd wel geflatteerd door het verwisselen van zee- en landmijlen op de kleine hand GPS welke aan het stuur hing.

Donderdag 19 augustus: Naar Bon Yachts om nogmaals uitgebreid alles door te nemen. Er blijven twijfels: een nieuwe 370 of de demo 420 of zoeken naar een 2e hands in Amerika. De laatste optie lijkt aanzienlijk goedkoper maar heeft ook een aantal nadelen zoals de BTW bij terugkomst naar Europa, inrichten op afstand, veel reis- en verblijfkosten etc. etc.

Vrijdag 27: Weer naar Lelystad en de knoop doorgehakt. De koop werd gevierd met een glaasje champagne en wat leuke kadootjes van de familie Bon. 'Onze' boot ligt op de natte Hiswa, apetrots lopen we daar rond!

Dinsdag 7 september: zonnig, windkracht 5-6 uit het Noorden, ±16° C.
Overvaren van IJmuiden naar Lelystad, het ijsselmeer blijkt hoog aan de wind net bezeild.

Deze maand diverse keren naar Lelystad getogen.
Bon Yachts is een familiebedrijf met enthousiaste mensen en een goede sfeer. Wij hebben alle vertrouwen dat het vele extra werk goed zal worden gedaan.
  
Maidentrip
De nieuwe buiskap en Bimini zitten er al op.

Vrijdag 8 oktober, half bewolkt, wind ± kracht 3 uit het westen, ± 15° C.
Overdracht en na wat laatste instructies van Eric Bon gelijk met z'n tweetjes een uurtje gaan zeilen: ons 'maidentripje'.

Zaterdag 30 - Zondag 31 oktober: Zaterdag eerst wat mistig met weinig wind, later beter zicht, ± 13° C, zondag in het begin geen wind, later op de dag wat wind uit het noorden, zonnig.
Met zwager Auke Jan en vriend Ton naar Stavoren en daar overnachten.
Ton is de zeilen-specialist (Lion Sails). Hij was gelijk erg te spreken over het schip. Met zijn kennersoog zag hij ook gelijk dat de genua ietsje moet worden ingekort zodat het voorlijk ook over een paar jaar nog goed kan worden gespannen. Ook vond hij de snit van de stagfok niet helemaal goed.
Op de heenweg vrij veel op de motor. In Stavoren een prachtig plekje gevonden achterin de haven naast een prachtig schip en vóór het Vrouwtje, waar wij 's avonds lekker hebben gegeten. Tot diep in de nacht een hoop kabaal van een vloot Bavaria's.
Zondag, een uur erbij vanwege het begin van de wintertijd, over een schitterend Ijsselmeer weer terug naar Lelystad. De kachel is klaar. Er wordt nu volop gewerkt in het schip: o.a. de ijskast/vriezer combinatie, heel vernuftig uitgedacht door Tim Bon.



Naar 2005...

(Laatste update: 28 januari 2005)